الرمز و الأسطوره فی شعر خلیل حاوی

پایان نامه
چکیده

امروزه به کارگیری رمز و نماد، یکی از ویژگی های چشمگیر در شعر معاصر عربی در آمده و به آن عمق و جلوه ای تازه بخشیده است. ادبیات عرب بویژه شعر معاصر از این قائله مستثنی نبوده است. خلیل حاوی شاعر برجسته لبنانی از جمله شاعرانی است که از این ظرفیت هنری زبان، به خوبی استفاده نموده است. وی دین و کتب مقدس، تراث و فولکلور جهانی و همچنین طبیعت را مصدر و منشأ رمزهای شعری خود قرار داده است. خلیل حاوی با خلق تصاویری سرشار از عاطفه انسانی و با الهام از میراث گذشته و اسطوره های عربی و غیر عربی، آینه ای ساخته که در آن، همه آرزوهای شاعر و همه ناکامی های امروز جهان عرب، به وضوح نمایان است. در این مقاله «رمز در شعر خلیل حاوی» به بیان رموز به کار رفته در شعر خلیل حاوی می پردازد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

الأسطوره و تجلیاتها فی شعر أخوان ثالث

ان بعض الشعراء المعاصرین یستعملون الأساطیر فی أشعارهم و لهم اهداف مختلفه لهذا الاستعمال انأخوان ثالث یستعمل الأساطیر المختلفه فی اشعاره و تتجلی الأساطیر الوطنیه فی آثاره اکثر من أخریفی هذه المقاله نرید أن نعرف الأسطوره و بعض الأساطیر التی تستعمل فی أشعار اخوان ثالث حتی نعرفأهدافه من استعمال الأساطیر.

متن کامل

دلالت نمادین رنگ در شعر خلیل حاوی

رنگ از دیر باز نقش مهمی درآفرینش آثار ادبی ایفا نموده است. شاعر گاه برای عینیت بخشیدن به تصاویر هنری و کشف روابط میان اجزای آن، جلوه‌های واقعی و محسوس رنگ را به کار گرفته و گاه برای تبیین افکار بیان ناشدنی از فضای نمادین آن بهره جسته است. ریشه‌ی بکارگیری نمادین این عنصر را می‌بایست در پرتو تجارب ذاتی، احوال سیاسی و اجتماعی، گرایش‌های فلسفی خاص شاعر به ویژه پیچیدگی و ابهام موجود در شعر، جستجو نم...

متن کامل

الرموز الدینیه فی شعر احمد شاملو و خلیل حاوی

این پایان نامه به بررسی رمزهای دینی در شعر دو شاعر برجسته عصر معاصر در ادبیات فارسی و ادبیات عرب احمد شاملو و خلیل حاوی میپردازد و همچنین تفاوتها و تشابهات این دو شاعر در بکاربردن این رموز در اشعارشان را بررسی میکند. احمد شاملو و خلیل حاوی هردو در ورای رمزهای دینی به بیان اهداف سیاسی و اجتماعی خود پرداخته اند. این دو شاعر ر اشعارشان از رمزهای مشترک و همچنین برخی رموز غیر مشترک بهره برده اند.

مظاهر الرمز التراثی فی شعر سمیح القاسم

یتمتع الرمز بمکانه خاصه فی الشعر العربی المعاصر، بحیث یمکن أن نجده فی أشعار غالبیه الشعراء المعاصرین، و مما لاشک فیه أن الرمز یظهر بوضوح فی شعر الشاعر الفلسطینی المعروف سمیح القاسم، و هذا ما دفعنا للبحث عن هذه الظاهره الفنیه الأدبیه فی شعره، لذلک قمنا أولاً باستخراج الرموز الأساسیه فی شعره، ثم قمنا بتحلیلها و دراستها، و فی هذا الإطار أشرنا لأنواع الرمز التراثی و مصادرها الأساسیه و هی الدین و الت...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023